FPP BOARD (http://board.fpp.pl//index.php)
- (http://board.fpp.pl//forumdisplay.php?forumid=33)
-- (http://board.fpp.pl//showthread.php?threadid=11587)
referat z religi (zajebiscie brzmi)
BIOGRAFIA
Karol Wojtyla urodzil sie 18 maja 1920 r. w Wadowicach, niedaleko Oswiecimia, w rodzinie b. oficera, który zostal urzednikiem, z rodziców Karola i Emilii z Kaczorowskich. Ma zaledwie dziesiec lat, gdy umiera mu matka. Po uzyskaniu matury w wadowickim liceum przenosi sie z ojcem do Krakowa i podejmuje studia na Polonistyce UJ. Wybucha wojna, okupant zamyka uniwersytet. Podczas okupacji Karol Wojtyla jest wspólorganizatorem konspiracyjnego Teatru Rapsodycznego w Krakowie, jego aktorem i jednym z pierwszych rezyserów. W 1942 r. wstepuje do konspiracyjnego Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Krakowie, studiujac jednoczesnie filozofie na tajnym Wydziale Teologicznym UJ.
1 listopada 1946 r otrzymuje swiecenia kaplanskie. Po powrocie do kraju ze studiów w Rzymie w 1948 r., zostaje wikariuszem parafii Niegowic w powiecie bochenskim, a po roku - w parafii Sw. Floriana w Krakowie. Przygotowuje jednoczesnie prace doktorska "Problem wiary w pismach Sw. Jana od Krzyza". W piec lat pózniej habilituje sie na Wydziale Teologicznym UJ.
W wieku 38 lat otrzymuje sakre biskupia od Piusa XII i zostaje najmlodszym czlonkiem Episkopatu Polski. Od 13 stycznia 1964 r. jest ordynariuszem, arcybiskupem metropolita krakowskim, a 26 czerwca 1967 r. otrzymuje kapelusz kardynalski.
W 1969 r. zostaje wybrany na wiceprzewodniczacego Episkopatu Polski. Jednoczesnie zostaje czlonkiem trzech watykanskich kongregacji, m.in. Kongregacji ds. Kosciolów Wschodnich.
Czynnie uczestniczy w Soborze Watykanskim II, na którym w pazdzierniku 1969 r. przedstawia projekt dokumentu "II Nadzwyczajny Synod Biskupów o sobie".
Udzial w Vaticanum II i liczne zagraniczne podróze, jakie odbywa, sprawiaja, ze gdy w pazdzierniku 1978 r. zbiera sie konklawe, kardynal Wojtyla jest juz osobistoscia znana w Kolegium Kardynalskim. Wsród "papabili", ale wsród malo prawdopodobnych kandydatów do papiestwa, wymienia go jednak tylko tygodnik "Time".
Wybór Karola Wojtyly na Stolice Piotrowa szybko odegral ogromna role w przyspieszeniu przemian, jakie zaczynaly sie w krajach pozostajacych w orbicie dominacji ZSRR. Zdaniem wszystkich biografów papieza, przyspieszyl on przede wszystkim proces dojrzewania swiadomosci wlasnej mocy sprawczej spoleczenstwa wsród rodaków papieza.
Jako papiez Karol Wojtyla przez wszystkie lata dlugiego pontyfikatu, najdluzszego w XX wieku, podejmowal wszystkie wyzwania wspólczesnosci. Bronil straconych spraw, czyniac to wielekroc wbrew kurii rzymskiej, wbrew wielu czlonkom Kolegium Kardynalskiego, którzy w olbrzymiej wiekszosci pochodza z jego nominacji. Papiez Jan Pawel II, potepiajac wszelki terroryzm, konsekwentnie przeciwstawial sie stosowaniu metod walki ze zlem, narazajacych na cierpienia przede wszystkim spoleczenstwa, bezbronna ludnosc. Dlatego uparcie domagal sie zniesienia blokad gospodarczych - blokady wobec Iraku, embarga wobec Kuby.
Papiez, który bardziej niz którykolwiek z poprzedników rozwinal w swych encyklikach nauke spoleczna Kosciola, dociera ze swym nauczaniem do calego swiata, poniewaz po mistrzowsku opanowal sztuke poslugiwania sie nowoczesnymi mediami; nie musi korzystac z niczyjego posrednictwa i osobiscie dotarl w podrózach do najodleglejszych zakatków swiata.
Suma bitew stoczonych w imie chrzescijanskiej moralnosci i etyki, zarówno tych wygranych, jak i przegranych, sklada sie na wielkosc pontyfikatu "polskiego papieza."
PONTYFIKAT
Rok 1978 przeszedl do historii jako rok trzech papiezy. Zmarl wtedy - po ponad 15-letnim pontyfikacie - Pawel VI. 26 sierpnia, na krótkim konklawe, 111 kardynalów wybralo na jego nastepce patriarche Wenecji kardynala Albino Lucianiego. Nowy papiez - Jan Pawel I - zmarl 33 dni pózniej. 16 pazdziernika jego nastepca zostal Polak, metropolita krakowski kardynal Karol Wojtyla - Jan Pawel II. Wielu zastanawialo sie wówczas, dlaczego na papieza wybrano kardynala Wojtyle i jaki to bedzie pontyfikat? "Bez strategii, bez kombinacji wybrano na papieza Karola Wojtyle, poniewaz byl znany z prac na Soborze Watykanskim II i na synodach, stad tez kardynalowie wybrali go jako najlepiej przygotowanego do zadan pasterza Kosciola powszechnego" - powiedzial prymas. Jest on pierwszym papiezem posoborowym, który ogromnie zmienil caly styl obecnosci papiestwa w swiecie i Kosciola w swiecie, czego zewnetrznym wyrazem sa te jego nieprawdopodobne podróze, podczas których chcialby spotkac sie z kazdym czlowiekiem wierzacym, ale nie tylko - zgodnie z tym, co powiedzial Chrystus apostolom: +Idzcie i nauczajcie wszystkie narody+. Ojciec Swiety, kiedy jezdzi, spotyka sie z przywódcami, mezami stanu, biskupami, ksiezmi, swieckimi, robotnikami, chlopami, mlodzieza i mniejszosciami narodowymi. Zagraniczni historycy, np. angielscy, uwazaja, ze Jan Pawel II zapoczatkowal nowa epoke w zyciu spoleczenstw swiata, a mianowicie koniec systemów totalitarnych i zwrócenie uwagi na prawa czlowieka
Ojciec Swiety wszedzie, gdzie przebywal z papieska pielgrzymka, zwracal sie do czlowieka, akcentowal potrzebe poszanowania jego niezbywalnych praw, godnosci osoby ludzkiej
Pontyfikat Jana Pawla II charakteryzuje przede wszystkim zelazna wola przywrócenia osobowosci Kosciolowi katolickiemu po latach kryzysu, jaki nastapil po Soborze Watykanskim II. Za jedno z najwazniejszych zadan uznal tez "polski papiez" wysluchanie glosu biednych i zepchnietych na margines, ochrone praw czlowieka wszedzie tam, gdzie sa one deptane, a takze wspieranie powszechnego systemu wartosci etycznych wedlug tradycyjnej nauki Kosciola. Zdecydowana postawa Ojca Swietego w dziedzinie moralnosci, zwlaszcza jesli chodzi o sprawy rodziny, malzenstwa, obrony zycia ludzkiego od chwili poczecia az do naturalnej smierci i potepienie eksperymentów genetycznych, spotkala sie niejednokrotnie z kontestacja, gównie wsród elit politycznych. Tymczasem mlodziez wita go z najwiekszym entuzjazmem podczas jakze licznych podrózy za granice. Dowodem tego moga byc chociazby Swiatowe Dni Mlodziezy. Bardzo czesto podkresla sie, ze wybór Polaka na papieza, a nastepnie dzialalnosc Jana Pawla II, w duzej mierze przyczynily sie do obalenia komunizmu w Europie Srodkowej oraz do powrotu wolnosci i demokracji w tym regionie swiata.
Na podstawie --> http://papiez.pap.com.pl
aha, a masz jeszcze jakies inne ciekawe referaty z religii? :o
__________________
Edytowane przez [kosz]Krowa dnia 01-03-1337 o godz. 13:37
ja mam zaraz zapodam
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
może nie tak ciekawy i nie tak religijny, ale za to długi i wyjątkowo nudny
Henryk Bless
ZARYS PSYCHIATRII DUSZPASTERSKIEJ
DR HENRYK BLESS
REKTOR INSTYTUTU PSYCHIATRYCZNEGO "VOORBURG" w VUGHT
PRZEKŁAD Z WŁOSKIEGO OPRACOWAŁ I UZUPEŁNIŁ Bp LECH KACZMAREK
AKADEMIA TEOLOGII KATOLICKIEJ WARSZAWA 1980
ROZDZIAŁ I
WSTĘP PSYCHOLOGICZNY
Psychiatria jako wiedza ścisła usiłuje analizować anormalne stany człowieka. Samo jednak stwierdzenie stanów, jakkolwiek bardzo wI-ażne,...
nie wystarczy, gdyż dane, uzyskane na drodze badań pozytywnych wymagają dalszego wyjaśnienia.
Jako wiedza także speku.'atywna, usiłuje psychiatria wyjaśnić zjawiska anormalne i poszukuje przyczyny anormalności.
W tym celu psychiatria posługuje się psychologią, usiłującą dać głęb-.
szą wiedzę o życiu duchowym człowieka. Wypływa stąd koniecznOŚć umieszczenia tutaj wstępu z dziedziny psychologii 1. Ponieważ zaś roz-wiązanie zagadki duszy jest ostatecznie zagadnieniem ontologicznym, niniejszy wstęp psychologiczny posiada z natury rzeczy charakter metafizyczny. Nie możemy poza tym pominąć milczeniem pojęć religijnychw tej dziedzinie. Zobaczymy jak często poszczególne szkoły mogą się' różnić od siebie a w niektórych wypadkach są zupełnie sprzeczne z sobą.
Dlatego jest rzeczą oczywistą, że przemilczanie zagadnień dotyczących najżywotniejszych zasad życiowych mogłoby wywołać jedynie zamie-szanie. .
Z tego też powodu rozważamy w niniejszym wstępie życie psychiczne.
człowieka ze stanowiska katolickiego poglądu na świat.
§ 1 Stosunek duszy do ciała: monodualizm
Doświadczenie poucza nas, że w człowieku występują dwa szeregi.
zjawisk zupełnie różnych i przeciwnych sobie. Są nimi zjawiska psychiczne i fizyczne. Te różnorodne zjawiska pozostają w najściślejszym związku ze sobą, ze względu na wzajemny wpływ ciała i duszy. Widać
1 Należy tu wskazać na dzieło autora R. B a u d i n, Corso di psicologia tłumaczenie oparte na 8 wydaniu francuskim z załącznikami, a dokonane przez G.
Lovenzini - Editrice Fiorentina - 1948, s. XXIV -1- 646 (przyp. tłum. włoskiego).
15
to szczególnie w psychiatrii. Dostrzegamy, że choroby fizyczne mogą wywoływać zboczenia psychiczne i że konflikty duchowe wywołują psycho.zy fizyczne, co wskazuje na istnienie więzów łączących duszę z ciałem.
-Jakie jednak związki łączą stronę duchową i materialną człowieka?
Monizm usiłuje rozwiązać to zagadnienie, tłumacząc wszystkie czyn.nOŚci ludzkie pochodzeniem od jednej wyłącznie tylko zasady. w rzeczywistości monizm przekreśla całe zagadnienie, nie uznając istotnej różnicy między ciałem a duszą. Tak więc monizm materialistyczny sprowadza wszystkie rzeczy do materii: całe życie psychiczne polega tylko na ruchu cząsteczek mózgu. Tak tłumaczą rzecz np. Haeckel, Moleschott, Buchner, Feuerbach, w atson i La Mettrie i współczesny materializm.
-Według tej koncepcji psychologia staje się zbędną, ponieważ nie uznaje -się tu w ogóle istnienia duszy. .
Monizm natomiast spirytualistyczny sprowadza wszystkie materialne funkcje człowieka do jego duszy. materia stanowi jedynie pozór, którego
,
używa psychika, aby się nam ujawnić. Tak mówią Fechner, Ebbinghaus, Wund:t, Paulsen, Berkeley i Heymans. Dalsze jednak wyjaśnienia tych uczonych różnią się znacznie między sobą.
Monizm w każdej więc formie przeczy istnleniu istotnej różnicy mię.dzy ciałem a duszą. Człowieka pojmuje on albo jako czystego ducha, :albo jako czystą materię. , Poglądy monistyczne wywarły wpływ na rozwój psychiatrii. Wpływ ten sprawił, że podkreślano wagę bądź to element.ów duchowych, bądź
'.
-to matenalnych, przypisując jednostronnie pierwszorzędną wartość jed-nym lub drugim.
Dualizm (Platon) uznaje istotną różnicę między duszą i ciałem, posuwa się jednak aż do uznania dwóch różnych substancji, zupełnie samodzielnych i związanych ze sobą jedynie przypadłOŚciowo.
J edność organiczna duszy i ciała jest dla dualistów wyłącznie zewnętrzBa. z tego powodu jest rzeczą bardzo trudną, czasem niemożliwą, wytłumaczyć wzajemne stosunki, które, jak uc~y doświadczenie, występują mje .dzy czynnościami psychicznymi i somatycznymi.
Okazjonaliści (Malebranche) powołuja . się przy tłumaczeniu związku
..
...duszy i ciała na każdorazowy wpływ Boży. Leibnitz porownuje duszę -1 ciało do dwóch zegarków, które od początku nastawione na równą go"dzinę, chodzą dalej równobieżnie (teoria harmonii przedustanowionej ,harmonia praestabilita). ;
Spinoza uznaje czynności ciała i duszy za przejaw powszechnej Boiej substancji. Paralelizm psychofizyczny Wundta nie uznaje ciała i d;uszy :za dwie niezależne substancje, uznaje jedynie istnienie dwóch szeregów ,czynności: fizycznych'i duchowych (aktualizm psychologiczny).
16
Psychologja nowoczesna podkreśla odwrotnie na nowo silnie jedność substancjalną człowieka. Objawia się to w personalizmie Sterna 2,W psychologii strukturalnej E. Sprangera 3, w psychologii form (Gestaltpsychologie) Kretschmera 4, W ertheimera, Koffki i Wheelera. Wszyscy ci uczeni uznają jedność pomiędzy duszą i ciałem.
Te kierunki psychologiczne nie posiadają jednak jasnego pojęcia rnonodualizmu, ponieważ wychodzą z niedokładnego pojęcia duchowego i materialnego charakteru człowieka.
Typowa jest teoria Klagesa, który w swych badaniach nad charakterem zakłada teoretycznie słusznOŚć monodualizmu, a jednak popada w błąd dualizmu, głosząc, że wyższa działalność duchowa sprzeciwia się i wpływa szkodliwie na harmonię monodualizmu 5.
Przeciwstawiamy wszystkim tym teoriom naukę katolicką, która pojmuje człowieka jako jedność powstałą z dwóch elementów. Stąd wynika nazwa monodualizmu. W myśl tej nauki człowiek nie jest bytem pojedynczym, ale złożonym z dwóch różnych i substancjalnych części mimo, że są z sobą połączone, mianowicie: duszy i ciała.
Według Arystotelesa i św. Tomasza dusza i ciało są dwiema substancjami niezupełnymi, współdziałającymi jako dwa czynniki przy powstaniu substancji zupełnej 6. Ciało i dusza są istotnie z sobą zjednoczone w ten sposób, że tworzą jedność substancjalną, naturę ludzką, jedną osobę ludzką 7.
Sw. Tomasz, rozważając to zagadnienie, wyjaśnia pozorną sprzeczność pomiędzy jednością natury ludzkiej a dwoistością objawów i czynności w tejże naturze; twierdzi mianowicie, że dusza jest formą życiową i istotną ciała.
Ciało jest zasadą bierną, podlegającą określeniu: materia; dusza jest zasadą czynną określającą i ożywiającą: formą ciała. Jedność, kt6rą określamy mianem , ,człowieka" , nie powstaje dzięki połączeniu ciała jako takiego z duszą, lecz z czynności, którą dusza kształtując materię, nadaje jej charakter czynny, określony, żywy 8.
2 Według Sterna dusza nie istnieje jako substancja, lecz jedynie jako osoba, jako ośrodek wszelkiego ludzkiego działania, objawiającego się wewnętrznie (= psychicznie) i zewnetrznie (= fizycznie) 3 Spranger tljmuje Dodmiot ludzkiego działania w jego kompletnej strukturze.
4 Kretschmer wychodzi z założenia, że określonej budowie fizycznej odpowiada ściśle określony charakter psychiczny, na podstawie którego ten uczony klasyfikuje ludzi według różnych typów.
~5 L. Klages, Der Geist als Widersacher der Seele, Lipsk 1929.
6 Por. św. Tomasz z Akwinu, Summa theologica 1, q. 76. De Veritate, 26, art. 10. , 7 Por Konkluzja v Soboru Laterańskiego, zatwierdzona przez papieża Leona x w 15i3 r.
8 Por. Arystoteles, De Anima C. 1, 412, a. 27 (Per animam et est corpus, et est organicum et est potentia vitam habens).
17
w ten sposób więc dusza ludzka jest formą życiową, która określa istnienie w stosunku do ludzkiego ciała i czynnikiem podnoszącym ciało do godności bytu ludzkiego; ona właśnie jest zasadą wszelkiego życia w człowieku, zarówno wegetatywnego, jak zwierzęcego, również jest zasadą wszelkiej działalnOŚci ludzkiej 9. w sprawie sposobu, w jaki dusza.
nadaje ciału formę, istnieje w teologii swoboda zdań. Św. Tomasz sądzi, że dusza rozumna łączy się bezpośrednio z materią pierwszą. Szkoła Dunsa Skota odwrotnie zakłada istnienie "formy substancjalnej". forma
.
corporeitatis quae constituit corpu8 organicum quod per animam fit CO7"pus vivum et humanum, formy cielesnej, substancjalnej, dzięki której materia staje się ciałem organicznym; ciało to ożywione przez duszę (która jest inną formą, różną od pierwszej cielesnej) staje się ciał~m żywyn'l i ludzkim.
z tej wewnętrznej jednOŚci duszy z ciałem wynika, że wszystkie czynnOŚci duszy od najwznioślejszych o naturze rozumnej, aż do najniższy " ch o naturze zwierzęcej i wegetatywnej wywodzą się z całości, a więc pochodzą i od duszy i od ciała 10.
w ten sposób istnieje w życiu ziemskim stała wymiana między dusza
.
powiązaną z ciałem i ciałem zależnym od duszy, pomiędzy elementem fizycznym i psychicznym w człowieku. Ta współzależność i wzajemne oddziaływania są tak silne, że św. Tomasz uznaje różnorodność dusz .1.1 w następstwie różnorodnych dyspozycji ciał ,12.
§ 2 Dusza ludzka rozważana ze stanowiska prz;}'rodzonego
a) DUSZA: BYT SAMOISTNY O NA TtTRZE DUCHOV\7EJ
Aktualizm Wundta sprowadza duszę do sumy czynności lub funkcji psychicznych i przez to samo przekreśla jej samoistność. System ten stawia nas przed fukcjami, poza którymi nie ma niczego, co by wprawiało owe funkcje w ruch - stawia nas przed zjawiskami stale zmieniającymi się bez pod'łoża owych zjawisk, albo mówiąc inaczej, przed psychologią bez duszy. System E. Sprangera, jego teoria strukturalna, zna tylko tzw..
Lebensformen, inaczej mówiąc: formy, poprzez które przejawia się życie.
Personalizm W. Sterna uznaje jedynie osobowość, zasadę, z której sie
-
wszystko wywodzi. I on więc na swój sposób przekreśla samoistność duszy. Tym teoriom przeciwstawiamy naukę katolicką: dusza ludzka jest bytem samoistnym, niematerialnym i duchow~m, jest bytem nieśmiertelnym, stworzonym na obraz i podobieństwo Boże.
cdn...
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
a piehdole to ;D
macie cały plik
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
;D
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
dzyndzle
quote:
Napisane oryginalnie przez deathcrush
dzyndzendzole
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
quote:
Napisane oryginalnie przez AlieneK
kocham olę
Mialem cos napisac ale sie powstrzymalem
__________________
...
to niezdrowo
quote:
Napisane oryginalnie przez Lesio
Mialem cos napsic ale sie ostrzy maly
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
quote:
Napisane oryginalnie przez Lesio
miałem coś popsuć ale sie posikałem
quote:
Napisane oryginalnie przez Lesio
Mialem sie powstrzymać, ale coś napisałem
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
quote:
Napisane oryginalnie przez major kuper 88
wszystkie rybki śpią w jeziorze sialalalal
a karasie mają chuje sialalalalal
quote:
Napisane oryginalnie przez deathcrush
Wszystkie Majory mają lalalal,
a rybki po *****ie, oleleleee
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
4*2, 8*1, przed 0:00 ~2 i nad ranem 1
czemu nie
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
quote:
Napisane oryginalnie przez deathcrush
to niezdrowo
__________________
...
quote:
Napisane oryginalnie przez Lesio
Wiec wydusze to z siebie.
Nam tez Xiadz kazal sie jakoś dotykac i kumpel napisal, a raczej przepisal referat pt.: "Chrystus a kosmici" i dostal celujacy (slownie: 6 )
![]()
__________________
gg: 1854672 | blog | http://kosz.fpp.pl | Kawa
Wszystkie czasy są EU (PL). Aktualna godzina 13:48.