Autor: Kyniu ([email protected])
Temat: Do "esperant" czyli czemu biopaliwa sa zle.
View: Complete Thread Liczba dokumentów: 10
Original Format
Grupy dyskusyjne: pl.misc.samochody
Data: 2 003-01-21 04:57:39 PST
Hej,
Poniewaz wokol tematu biopaliw narosla cala masa mitow i nieporozumien, a kolega
esperanto usilnie wciska nam tu jakie to wspaniale rozwiazanie, chcialbym
wyjasnic pewne fakty.
MIT PIERWSZY = Poprawi sie rolnikom, beda mieli zbyt.
Tak naprawde zbyt bedzie mialo tylko kilku - kilkudziesieciu wielkoobszarowych
producentow, ktorzy nastawia sie na masowa produkcje rzepaku do celow
przetworstwa na biopaliwa. A to dlatego ze obsluga logistyczna malych
gospodarstw (czyli organizowanie punktow skupu) czynilaby ten interes
nieoplacalny. Oczywiscie nie przecze ze takie punkty skupu powstana, tylko ze
wspomniane koszty poniosa rolnicy dostajac za swoj rzepak smieszne pieniadze.
Tak wiec byloby to przedluzenie agonii tych malych gospodarstw, i zatrzymywanie
reform rolnictwa ktore musza nastapic jak najszybciej.
MIT DRUGI = Biopaliwa sa ekologiczne.
Niestety, ale obawiam sie ze bedzie wprost odwrotnie. Masowa produkcja dla celow
przemyslowych a nie konsumpcyjnych bedzie powodowala stosowanie poteznej ilosci
nawozow, srodkow ochrony roslin i pestycydow zwalczajacych chwasty. Oczywiscie
cala masa tych srodkow bedzie przedostawala sie z deszczem do wod
powierzchniowych i gruntowych, a czesc bedzie wchlaniana przez rzepak - co
powstanie w efekcie spalania tych srodkow, tudziez odkladania resztek
produkcyjnych na kompost - obawiam sie ze do konca nikt nie wie. Ponadto
produkcja rolnicza na taka skale powoduje bardzo znaczace i dlugotrwale zmiany w
lokalnym ekosystemie, co udowodniono bardzo dawno. Do tego trzeba dodac
zanieczyszczenia zwiazane z wyprodukowaniem biopaliw i uprawami rzepaku, a takze
nie do konca zbadane produkty spalania rzepaku. W sumie - wiecej szkod niz
korzysci.
MIT TRZECI = Ropa sie konczy.
Koncerny paliwowe maja doskonale oszacowana wielkosc zloz ktore eksploatuja, a
wiele zloz jest jeszcze do odkrycia - nawet u nas w kraju. Ponadto sa one
zainteresowane w utrzymaniu pozycji na rynku z czego wynika nastepny MIT.
MIT CZWARTY = Swiatowy spisek koncernow paliwowych.
Jako ze zarzadzajacy koncernami paliwowymi doskonale zdaja sobie sprawe z tego
ze ropa sie kiedys skonczy, ze rosnie swiadomosc konsumentow, ze spolecznosc
miedzynarodowa oczekuje alternatywy dla benzyny i ON, wydaja bardzo duze
pieniadze na badania alternatywnych zrodel energii, poniewaz chca nadal na tym
zarabiac. W ich interesie jest byc prekursorami zmian i wyznaczanie trendow bo
wtedy beda mogli utrzymac swoja pozycje rynkowa i nadal zarabiac. Jesli nie,
wczesniej czy pozniej wypadna z rynku bo rownie silne lobby jak paliwowe sa te
zainteresowane zajeciem ich miejsca.
MIT PIATY = Na zachodzie sa powszechnie stosowane
Byly, pare lat temu owszem nastapil wielki bum biopaliw w Niemczech czy Austrii.
I tak szybko jak zapanowala moda na biopaliwa tak szybko sie skonczyla. Ciekawe
tylko ze ich wycofanie odbylo sie po cichu i bez naglasniania sprawy. Czego sie
tak wystraszono? Czego nie ujawniono do publicznej wiadomosci? Jedynie
specjalnie zmodyfikowane silniki np. autobusow miejskich jezdza dzis na oleju
rzepakowym. Oczywiscie Unia Europejska, opanowana przez socjalistow, nadal drazy
temat, ale czyni to z duza ostroznoscia od wielu juz lat i pierwsze proby zabawy
w biopaliwa na szeroka skale zapowiada dopiero na 2005 rok i to z minimalnymi
ilosciami tych dodatkow.
A czy gdyby to bylo takie cudowne rozwiazanie amerykanie pompowaliby ogrome
pieniadze w Izrael by miec kontrole w rejonie swiata z ktorego czerpia rope, czy
dazyliby do wojny z Irakiem by kontrolowac te zloza, czy tez nie prosciej byloby
obsiac rzepakiem potezne obszary ziemi jaka dysponuja i stopniowo uniezalezniac
sie od ropy.
MIT SZOSTY = Badania nie wykazaly ich szkodliwego wplywu na silniki
Owszem, nie wykazaly, bo ich po prostu nie przeprowadzono. A dokladniej nigdy
nie przeprowadzono dlugodystansowych (np. 100 tys km) testow wplywu paliwa z
biokomponentami na silnik produkowany seryjnie przy zalozeniu ilosci
biokomponentow w takiej ilosci jak zapisano w ustawie czyli 4.5% i wiecej.
Pierwszy taki test na jaki sie zdecydowano w Polsce prowadzi .......... redakcja
Newsweeka wraz z Orlenem i tygodnikiem Auto Swiat, na nowym Fiacie Punto II,
ktore ma przejechac 30 tys. km na benzynie z biokomponentami. Parametrow paliwa
bedzie pilnowac Centralne Laboratorium Naftowe w Warszawie, a stan silnika
zostanie oficjalnie zaprezentowany po jego rozebraniu. Wyniki opublikuje
Newsweek w kwietniu.
Dlugo by tak jeszcze pisac kto straci a kto zarobi na biokomponentach, co
oznacza ich wprowadzenie dla srodowiska i uzytkownikow aut, ale nie ulega
watpliwosci ze zamiast faktow serwuje sie nam polityczna demagogie. I niestety
niektorzy sie na to lapia.
Kyniu
http://groups.google.com/groups?ie=...p;lr=&hl=pl
__________________
Some days, some nights. Some live, some die. In the way of the samurai.
Zgłoś post do moderatora | IP: Zalogowane
|